Monday, April 12, 2010

:.~ M U A L L A F ~.:

Sallam... Hallu...

Korang penah tgk cite MUALLAF?? cite arahan Allayarhamah Yasmin Ahmad tu.. lakonan Sharifah Amani.. Ala.. cite yg Amani g botakkan kepale tu.. hah.. ingat dah?? hehehhe.. aku baru tgk semalam kt Astro Citra ch131..

Takde ape yang aku nak komenkan, lagipun aku bukan r pengkritik filem @ drama.. aku cume semut kecil yang suke menonton hasil karya Arwah.. Kalu aku komen pon, takde orang kisah kot.. hahahaha..

Ape yang aku dapat dari cite nie.. Cite ni tentang kepercayaan seseorg terhadap agama masing2.. ISLAM.. KRISTIAN.. BUDHA.. etc.. dalam cite nie menunjukkan ROHANI (amani) n ROHANA (adik amani) 2 beradik yang suke membaca kitab2 agama.. Dorg suke memahami tafsir dari ayat2 AL-Quran.. dan x silap aku, dorg pon ade menyebut beberapa ayat yg diambil dari BIBLE.. pada pendapat aku, xde yang salah dalam cite nie.. ade gak scene yg menunjukkan seorang budak perempuan cina yang koma, and ROHANI membacakan ayat terakhir dalam surah AL-BAQARAH.. aku masih belom berkesempatan membaca tafsir untuk ayat tersebut.. selain tu ade gak scene Hero cte nie (sowi, aku siyes x igt name dia) memegang Al-Quran.. Tp, aku jadi pelik ble ade sorg hosmetku mempersoalkan nape guy yang berbangsa cina tu memegang AL-QURAn.. cara dia ckp seolah2 tindakan guy tu salah..

SALAH KE SEORANG CINA MEMEGANG SENASKAH TAFSIR AL-QURAN?? kalu ikot dlm scene tu, dia seolah2 ingin membaca Kitab Suci Islam tu.. Pada aku, X salah.. kerana, bagaimana seorang yg bukan muslim mahu mendalami ISLAM, sekiranya dia x dibenarkan memegang @ membaca KITAB SUCI tu?? Tp, SALAH sekiranya org yg bukan muslim tu menyalahgunakan Al-QURAN dengan membuang @ membakarnye.. tu dah kire menghina AL-QURAN.. Aku bukan r USTAZAH yang tahu ilmu agama ISLAM sedalam2nya.. aku cume memberi pendapat dari sudut pandangan umat islam yang masih lagi cetek ilmu agamanya..

apa pula pendapat korang??

(p/s: maaf sekiranye ade yang x senang dgn pendapat aku..)

2 comments:

  1. Akak pun baru lepas tgok cite muallaf ni kelmarin..tp tgok CD la..hehe

    part2 yg akak suka dlm cite ni..

    1.Rohani ajar Rohana memaafkan setiap orang yg dh sakitkan hati diorang utk hari tu sblom tido..sangat bagus..x simpan dendam..

    2.Rohani & Rohana open minded utk bergaul dgn org dr agama lain contoh : Christian & Buddha, dan open nk berbincang pasal agama tanpa perasaan racist..tp in reality, kita ni sesama agama pun nk bergaduh..

    3.Part yg paling tacing..Rohani nasihat chinese man tu utk ckp elok2 dan pi lawat mak dia kt penang..sadiss..bagi akak la..:(

    ReplyDelete
  2. kak.. saye sgt bersetuju ngn akak.. Rohani dlm cite tu mmg baik kan.. (saya sangat berbangga dengan nama saye) hehehehe..
    Cite Arwah mmg best, sbb dia mengajak kite berfikir, n sume cite2 dia mmg kena n realiti dlm kehidupan seharian kite..

    ReplyDelete