Sunday, September 18, 2011

Sijil vs Pengalaman ..

Holla.. Semalam aku dok lepak ex skulmet time sekolah menengah.. Geng2 nakal.. Dak2 klas yang ujung2, yang mana cikgu nak xnak jek bg perhatian.. Tp semalam bile lepak dengan dorg, wat aku sedar n malu ngn dorg.. Sebab diorang lebih berjaya dari aku skg nie.. Berjaya bukan r bermakna menjadi mewah mcm paris hilton or tony fernadez.. Tp dorg berjaya menjadi manusia yg ada kerjaya sendiri.. Kalu tengok muke sorang2 mcm x percaya jek yg depan aku ni chef yg berjaya.. Bergaji 5 angka.. Dulu, dia r dak yang paling nakal.. Pecah masuk dewan org ramai.. Muke 'pecah umah'.. Mmg aku x sangka dia boley berjaya mcm sekarang dengan rezeki yang halal.. Aku mmg salute dengan dia sbb dia berjaya sekarang ni bermula dr bawah.. 10thn yang lepas dia hanya bkerja sebagai pemotong sayur.. Tp kini dia berjaya sebagai chef.. Aku nampak di mata dia ade vision.. Vision untuk membuka restaurant nye sendiri.. Seriously im proud of him.. Kalu nak dibandingkan dengan aku.. 10thn yg lepas aku baru mula belajar untuk dapatkan sekeping diploma.. Kemudian ijazah.. Dan kini, gaji aku hanya 1/4 kot dr gaji dia.. Aku bersyukur dengan sijil2 yang aku ade n kerja yang aku ada sekarang ni.. Tp aku akan jadikan sahabat aku td sebagai contoh, supaya 10thn akan datang aku akan berjaya mcm dia.. Walaupun agak terlambat..
Kesimpulannya, kalu ade anak2 or adik bradik korang yang tak bape nak pintar IQ nye, mungkin ada kelebihan lain dalam diri dia.. So, teruskan bagi sokongan supaya diorg akan jadi manusia yang lebih berguna pada masa hadapan..
Babai.. Jumpe lagi..
Published with Blogger-droid v1.7.4

2 comments:

  1. Hi, can I contact you through your email? I've something to share that might interest you.

    Aaron
    aarongrey112 gmail.com

    ReplyDelete
  2. Hi, Great information! Would you please consider sharing my link to your readers? Please email me back at haileyxhailey gmail.com.

    Thanks!
    Hailey

    ReplyDelete